top of page
Zoeken

Je zelfbeeld vergoten in 5 simpele stappen

Bijgewerkt op: 31 dec. 2022

Verbeter je zelfbeeld in 5 simpele stappen. Hoe is je zelfbeeld ontstaan? En in hoeverre is je zelfbeeld bepalend voor een gelukkig en succesvol leven?


Je zelfbeeld beïnvloedt de kwaliteit van je leven. Heb je een laag zelfbeeld en kamp je vaak met een onzeker gevoel? In dit artikel leggen we uit hoe je zelfbeeld is ontstaan en hoe je je zelfbeeld in 5 simpele stappen kunt verbeteren.



Gedurende je hele leven heb jij door allerlei omstandigheden een beeld gecreëerd van jezelf en van het leven. Je zelfbeeld is een 'zelf verzonnen verhaal' waar jij in bent gaan geloven. Het is niet gek dat je zowel positieve als negatieve dingen bent gaan geloven over jezelf want het enige wat je kent en weet zijn de dingen die je hebt meegemaakt en hebt meegekregen.


We hebben helaas nooit op school of thuis geleerd hoe het zit met de neurologische paden in ons brein én dat we niet onze gedachten zijn. Onze gedachten worden gevormd door triggers om ons heen. Als je daar meer kennis over opdoet dan kom je er al snel achter hoe geniaal ons brein is. We kunnen met onze gedachten een nieuw leven creëeren of ons eigen leven verwoesten.


Hoe is jouw zelfbeeld ontstaan?


Je zelfbeeld wordt dagelijks op onbewust niveau herhaald. Je zelfbeeld is simpelweg jouw idee/ jouw interne verhaal van wat anderen van jou denken. Dit ben je gaan geloven gedurende je leven door alles wat je verbaal en non-verbaal hebt mee gekregen. Aan de hand van het identiteitskwadrant leggen we uit hoe jouw zelfbeeld is ontstaan.


Geprogrammeerde identiteiten = Dit zijn je overtuigingen over jezelf en het leven vanuit je opvoeding. Als jouw ouders je hebben geleerd dat geld verdienen moeilijk is en dat je daar fulltime voor moet werken dan is de kans groot dat je dat bent gaan geloven over geld verdienen. Als je bijvoorbeeld een onzekere moeder hebt gehad die zichzelf non-verbaal in de spiegel afwees, dan kan het zo zijn dat je dit gedrag en deze overtuigingen uit loyaliteit hebt overgenomen als jouw waarheid over jezelf. Denk ook aan je cultuur en het geloof waar je mee bent opgegroeid. Als je ouders jou christelijk of islamitisch opvoeden dan is de kans zeer groot dat je jezelf identificeert als een christen of islamiet. Je handelt dan ook vanuit die overtuigingen. Sommige overtuigingen dienen jou die jij hebt meegekregen van je ouders en familie, terwijl andere overtuigingen jou weer erg saboteren in je groei. Vaak zijn we niet bewust van welke overtuigingen we hebben overgenomen van onze ouders die ons niet meer dienen.


Identiteit uit herinneringen = Dit zijn alle overtuigingen die je hebt opgedaan over jezelf en het leven door de (significante) gebeurtenissen in je leven. Als je een gebeurtenis hebt meegemaakt, zoals een afwijzing op school door een docent, dan kan het zo zijn dat je vanuit die ervaring iets bent gaan geloven over jezelf. Vaak is dat: 'Ik ben niet goed genoeg'. Of als buiten een groep viel op je werk of op school. Dit kan als zo afwijzend voelen dat je onbewust en bewust de schuld gaat zoeken in jezelf. Je creëert op onbewust niveau interne verhalen als: 'zie je ik ben niet goed genoeg, ik hoor er niet bij, etc.' Alles wat jou is overkomen zegt niks over jouw waarde als persoon, alleen heb jij er een verhaal van gemaakt dat het wél wat zegt over je eigenwaarde. Dit is een logisch gevolg als je niet beter weet.

Gereflecteerde identiteit = Dit zijn alle overtuigingen die je hebt opgedaan over jezelf en het leven door wat iemand (meerder keren) tegen je heeft gezegd. Als je vroeger bent gepest of bijvoorbeeld in een toxische relatie hebt gezeten waar je meerdere keren te horen kreeg dat je niet goed genoeg bent, dan kan je die woorden onbewust overnemen als jouw waarheid. Ook al weet je rationeel dat je dat niet bent, op onbewust niveau blijft het in je systeem zitten. Stel je voor dat je vroeger werd gepest met 'dik' zijn, terwijl je dit niet was. Je bent gaan geloven dat je 'dik' bent waardoor je gedrag vertoont om er alles aan te doen om niet dik te zijn OF juist jezelf gaat gedragen als een 'dik' persoon. En elke keer als iemand vandaag de dag een positief of negatief opmerking naar je maakt over je gewicht of lichaam dan komt de overtuiging dat je 'dik' bent weer opspelen.


Gewenste identiteit = Dit zijn alle overtuigingen die je hebt opgedaan over jezelf en het leven door een beeld van wie je in de toekomst graag wilt worden. Bewust en onbewust leef jij naar een ideaal beeld van jezelf. Als je vroeger een idool had of geïnspireerd raakte door hoe een ander overkomt dan kan het zo zijn dat je hier en daar je gedrag hebt aangepast om meer te lijken op het gewenste beeld wat je hebt over jezelf. En je gewenste overtuigingen zijn de belangrijkste en meest vergeten overtuigingen voor een succesvol en gelukkig leven,


In hoeverre is je zelfbeeld bepalend voor een gelukkig en succesvol leven?


Alle keuzes die jij maakt worden voor meer dan 85% onbewust gedreven. Op het moment dat jij een laag en ongezond zelfbeeld hebt dan zal dit jou beïnvloeden in bijna elke keus die jij maakt in het leven. Een ongezond zelfbeeld is eigenlijk het resultaat van constante (on)bewuste gedachten waarin jij jezelf kleineert, naar beneden haalt en minderwaardig ziet.


Even een voorbeeld: Kan jij je voorstellen dat als jij op bewust of onbewust niveau gelooft dat je niet gemaakt bent om te ondernemen dat je ook niet de nodige acties onderneemt op dat pad te bewandelen. Om de skills te leren, om het te ontdekken. En al zo uje het wel proberen, met de overtuiging dat jij geen ondernemer bent gaat het erg lastig voor je worden. Je brein vervormt, generaliseert en laat dingen weg die niet in lijn zijn met wat je werkelijk gelooft.


Het is daarom belangrijk om je interne verhaal dat jou niet dient over je zelfbeeld op ELK vlak van je leven te switchen. Als je bewust omgaat met positieve overtuigingen over jezelf dan ga je het vanzelf op onbewust niveau ook doen. En voor je het weet verandert er een hele hoop in je leven.


Maar hoe pak je dit aan?


Wees je ervan bewust dat een negatief zelfbeeld neurologische paden zijn in je brein. Dit houdt in dat het een gewoonte is geworden om jezelf op een bepaalde manier toe te spreken of te behandelen. Een gewoonte kunnen veranderen, ook al zit het JAREN in ons systeem. Je brein is neuro plastisch, dat wil zeggen dat je nieuwe neurologische paden kunt aanleggen en dus nieuwe gewoontes kunt aanleren die jou wél dienen. We leggen je uit hoe je dit kunt aanpakken in 5 simpele stappen.


Stap 1: Pak een pen en papier en schrijf al je niet dienende overtuigingen op over jezelf. Wat geloof je diep van binnen over jezelf waarvan je weet dat het je niet dient en jou saboteert in je groei? Door je grootste angsten aan te kijken pak je eigenaarschap over je leven. Schrijf zoveel mogelijk op.


Stap 2: Schrijf vervolgens per saboterende gedachte op welke gedachte jij daarvoor in de plaats wilt. Wat wil je wél geloven over jezelf? Welke overtuigingen wil je graag hebben over jezelf. Plak de gewenste overtuigingen op in je huis waar je elke dag naar kunt kijken.


Stap 3: Neem een dominerend besluit dat jij deze nieuwe overtuigingen al bent en er alles aan gaat doen om ze te belichamen en te voelen.


Stap 4: Ga op zoek naar bewijzen die jouw nieuwe en gewenste overtuigingen doen bekrachtigen. Creëer situaties die ervoor zorgen dat jouw nieuwe overtuigingen worden bekrachtigd. Omring je met mensen die jou gewenste overtuigingen bekrachtigen en bijdragen aan je mentale groei. Je brein heeft namelijk bewijs nodig om iets te gaan geloven.


Stap 5: Herhaal elke dag de gewenste overtuigingen. Lees het elke dag door. Visualiseer erover alsof je die persoon al bent. Zorg dat er een gevoel ontstaat als je denkt aan het zijn van de persoon die graag wilt zijn.


Succes met het uitvoeren van de stappen! Laat je mij weten wat je van deze blog vond?

Het is met veel liefde geschreven voor jou.


Liefs,


Diana






Comments


bottom of page